اهداف ارائه محصولات “الگوهای (نمونه) فرایندهای کسب و کار و مدارک مرتبط”
با هدف کمک به گروه های مخاطب زیر:
کارشناسان و مدیران مرتبط با موضوعات سیستم ها و روش ها |
مشاوران مرتبط با موضوع مدیریت فرایندها و سیستم های مدیریتی |
و دانشجویان و علاقه مندان |
تصمیم گرفتیم نمونه فرایندها و مدارک مرتبط با آنها همچون دستورالعمل ها، آیین نامه ها، چک لیست ها و فرم ها را در دسته محصولات قرار دهیم.
ارائه این محصولات با اهداف زیر انجام شده است:
- در دست داشتن یک الگو برای تدوین فرایند اختصاصی سازمان یا کسب و کاری که در آن فعالیت داریم. در صورتی که خریدار این محصولات ملاحظات و ظرایف تدوین این مستندات همچون لحاظ ساختار سازمانی، اهداف استراتژیک و سطح بلوغ فرایندها را در نظر نگیرد، مطمئنا بیشترین آسیب متوجه سازمان و کسب وکار مربوطه خواهد بود.
- یک فرایند کسب و کار یک سیستم است و دارای اجزا، ورودی ها، خروجی ها، زیر سیستم ها، مستندات مرتبط و … می باشد و یک الگوی مناسب در یک فرایند خاص یا در یک صنعت خاص می تواند کمک و صرفه جویی زمانی بسیاری به مخاطبین خود ارائه نماید.
- در ایران معمول است که به طور گسترده به چارچوب هایی همچون APQC یا مدل های فرایندی شرکت SAP به عنوان بهترین تجربیات (Best Practice) رجوع می شود. امیدواریم با توسعه نمونه های بومی و مبتنی بر تجربیات محلی، این گونه چارچوب ها به صورت ملی، تکمیل و تسری یابد.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)